Home » Praktijkvoorbeelden » Zo blijven de werknemers van Stark digitaal vaardig
Praktijkvoorbeeld

Zo blijven de werknemers van Stark digitaal vaardig

We leven in een digitale wereld. Het is daarom belangrijk om digitale vaardigheden te hebben. Dat geldt ook voor werknemers van sociale ontwikkelbedrijven. Wat kun je als werkgever doen om de digitale vaardigheden van werknemers te verbeteren? En hoe maak je ze hierover enthousiast? In dit interview spreken we met Maya de Bruin, communicatieadviseur bij Stark, over het belang en de ontwikkeling van digitale vaardigheden binnen Stark.

Digitale vaardigheden dragen bij aan persoonlijke ontwikkeling

Sociaal ontwikkelbedrijf Stark probeert op verschillende manieren werknemers te stimuleren om digitaal vaardiger te worden, zodat zij zich beter kunnen redden in de maatschappij. Ze hebben zelfs een eigen app ontwikkeld. Hiermee worden werknemers via hun smartphone op de hoogte gehouden van nieuws en ontwikkelingen. Daarnaast is er volop aandacht voor de ontwikkeling van digitale vaardigheden. Bijvoorbeeld binnen het vitaliteitsprogramma Stark&Fit en wijst Stark werknemers proactief op het cursusaanbod van plaatselijke aanbieders.

Maya legt uit waarom Stark dit soort initiatieven zo belangrijk vindt: “Bij Stark vinden we dat digitale vaardigheid bijdraagt aan de (persoonlijke) ontwikkeling. Misschien is het niet noodzakelijk voor het werk dat je nu doet, maar het kan voor de toekomst wel verschil maken. Wil je blijven groeien, jezelf uitdagen en ‘meedoen’ in de maatschappij van de toekomst, dan is het belangrijk digitale vaardigheden te hebben.” En hoewel een groot deel van de werknemers een smartphone heeft en op social media zit, valt er nog genoeg te leren.

FNV maakt werknemers wegwijs op het internet

“Digitale vaardigheid zit ook in het gebruik van responsive sites”, vertelt Maya. “Zoals zelfstandig met DigiD een aanvraag doen bij een instantie. Of het herkennen van phishing. Als het over dat laatste gaat, vermoed ik dat een groot deel van onze werknemers, evenals een groot deel van de Nederlandse bevolking, niet voldoende digitaal vaardig is.”

Om ook op dat punt verder te ontwikkelen, hebben in 2022 zes groepen werknemers van Stark een training digitale vaardigheden gehad van de FNV. De FNV kon dit gratis aanbieden in het kader van een subsidieproject van Google.org. Verdeeld over vier dagdelen werden werknemers meegenomen in de mogelijkheden en gevaren van het internet. Ze leerden meer over internetveiligheid, hoe het internet en e-mail werkt, het gebruik van DigiD en hoe je (veilig) online kan communiceren.

Vooral over de manier waarop de training werd gegeven, was Maya enthousiast: “De aangeboden training computervaardigheden past goed bij onze doelgroep. Dat ieder op zijn of haar eigen tempo kon meedoen was een groot voordeel. De trainer, David Gerritsen, had een goede klik met de deelnemers. Met veel geduld en een goede dosis humor heeft hij de deelnemers digitaal vaardiger gemaakt.”

Digitale vaardigheden vergroten de zelfredzaamheid

De werknemers die mochten deelnemen aan de training delen die mening. “David legde alles heel rustig uit, vanaf het moment van opstarten tot welk programma je moest gebruiken. Het was een klein groepje: rustig en gefocust. Ik leerde echt veel. Ik ben heel trots op mijn Klik & Tik certificaat (computercursus van Oefenen.nl),” aldus Hilda Luchies. Ook Allard Bennink was blij dat hij op deze manier zijn digitale vaardigheden verder kon ontwikkelen: “Ik werkte al met de computer, maar ik kende vooral de programma’s Word en Excel. Nu zijn er zoveel andere programma’s, alles gaat zo snel en ik wil graag bijblijven.”

 

En hoewel deze vaardigheden voor veel werknemers niet noodzakelijk zijn om hun dagelijkse werk te doen, is het volgens Maya ook voor Stark voordelig dat de werknemers zich op dit gebied ontwikkelen: “Digitaal gaat alles net een stukje effectiever en sneller. Alleen al de communicatie via mail of WhatsApp maakt dat we sneller kunnen schakelen en niet achter de feiten aanlopen. Maar de grootste winst zit hem in de zelfredzaamheid van werknemers. Als zij zoveel mogelijk zelf kunnen, maakt dat dat zij sterker in hun schoenen staan.”

SBCM zet zich in voor de ontwikkeling van digitale vaardigheden

Ook in de SW is het dus belangrijk om te blijven investeren in digitale vaardigheden. SBCM helpt je daarbij. Zo vind je op onze website een inventarisatie van hulp- en leeraanbod om werknemers digitaalvaardig te maken. In ons jaarlijkse event voor werknemers, Sterk aan het Werk, zijn digitale vaardigheden ook een thema. Daarnaast is SBCM betrokken bij de pilot Digitaler naar werk van Stichting Lezen en Schrijven.