Home » Actueel » Terugblik De Professional Centraal 2024: Het individueel ontwikkelingsplan
Actueel

Terugblik De Professional Centraal 2024: Het individueel ontwikkelingsplan

Zaal met mensen - Wouter Keuris Fotografie

Hoe voer je een individueel ontwikkelgesprek over groei, werkplezier en gezondheid? Of een goed gesprek over duurzame inzetbaarheid? Laat je dit gesprek één keer per jaar plaatsvinden of doe je er goed aan een reeks gesprekken in te plannen? En in hoeverre is zo’n gesprek maatwerk of kun je voor iedereen dezelfde richtlijnen hanteren? Tijdens het congres De Professional Centraal kwamen ruim 160 sw-professionals uit het hele land bijeen om een antwoord te vinden op deze vragen en zich te verdiepen in het individueel ontwikkelingsplan (IOP).

SBCM en Cedris organiseerden dit congres op 21 maart 2024 in Antropia, Driebergen. Het congres werd geopend door Thea Terleringen-Vermaak, praktisch filosofe. Thea combineert denken met doen en dat liet zij de aanwezige professionals ook merken. Zij werden direct door Thea aan het werk gezet en moesten in tweetallen bespreken wat het geheim van een goed gesprek is en hoe zij een goed gesprek voeren. Verbinding is daarbij belangrijk, net zoals de andere V’s: visie, voorbereiding, vorm, veiligheid, vertrouwen, vaardigheden, verandering, vindingrijkheid, vreugde en vervolg.

Daarna deelde Patricia (applicatietester en administratief ondersteuner bij de Politie) haar ervaringen met het IOP gerelateerd aan haar eigen ontwikkeling. Patricia is visueel beperkt en was op zoek naar een werkomgeving die haar meer uitdaging zou bieden dan haar toenmalige werkzaamheden bij een callcenter. Ze werd gewezen op een vacature bij de Politie, maar werd ontmoedigd om te gaan solliciteren. ‘’We hadden al eens eerder een slechtziende gehad en dat was niets,’’ werd er gezegd. Patricia liet zich door deze afwijzing echter niet uit het veld slaan en solliciteerde bij een andere afdeling van de Politie, waar ze inmiddels al ruim 20 jaar met zeer veel enthousiasme werkt. ‘’Maak tijdens het IOP geen aannames, kijk of de werknemer zelf regie kan nemen en stimuleer dat als werkgever. Mijn slechte zicht beperkt mij soms in keuzes. Maar er blijven genoeg mogelijkheden over. Ik weet dat ik tot meer in staat ben dan vaak wordt gedacht. Want al heb ik een visuele beperking, ik bén toch niet die beperking? ’’

Na het inspirerende verhaal van Patricia lanceerden SBCM bestuursvoorzitter Raymond Vlecken en bestuurslid Floor Provoost de nieuwe website van SBCM. Op de nieuwe site is praktische kennis te vinden voor de sw-sector. Professionals vinden er tools, praktijkvoorbeelden en informatie voor de ontwikkeling en begeleiding van hun mensen om passend werk te krijgen en te houden. En werkenden en werkzoekenden vinden er diverse gratis online leerprogramma’s voor het versterken van hun basis en werknemersvaardigheden. Bekijk onderstaande video over de nieuwe website.

De workshops

De ruim 160 aanwezigen ervaarden in zes activiteiten met elkaar hoe je een goed gesprek kunt voeren. Zij kregen tips en tools aangereikt om hiermee aan de slag te gaan. Het voeren van het IOP-gesprek kan namelijk op verschillende manieren, bijvoorbeeld tijdens een wandeling of een spel. En het is ook van belang om na te denken over wat voor vragen je stelt.

Oordeel-loos ontmoeten

Edwin Brinck van Qidos
Hoe kun je loskomen van eigen patronen en meningen als je met een ander in gesprek gaat? En wat kun je doen om ervoor te zorgen dat er weer ruimte en creativiteit voor andere oplossingen ontstaat in gesprekken? Edwin en Patricia namen de deelnemers mee in het oordeel-loos ontmoeten. Deelnemers bespraken met elkaar welk label zij wel eens gekregen hebben en wat dit met hen deed. Door de rust te vinden en iedereen te begroeten met ‘’ik ben hier omdat jij mij ziet’’ laat je deze labels en vooroordelen los en kun je oordeel-loos het gesprek aangaan.

Ik ben Aan de bal!

Petra Oldenhage, Dorothy Pillen en Annemarijne Verschuijl van SBCM
Hoe maak je gesprekken over duurzame inzetbaarheid leuk, informatief en laagdrempelig? Het antwoord: door werknemers zelf Aan de bal te laten! Tijdens deze activiteit ervaarden deelnemers hoe je via een speelse en dynamische werkvorm het gesprek over werkplezier, gezondheid en groei kan aangaan. In kleine groepjes gingen zij uiteen. Om de beurt gooiden ze de bal het speelveld in, daar liggen verschillende kaarten met vragen over ontwikkeling, werkplezier en gezondheid. De vraag waar de bal op terecht komt, stel je aan je collega. ‘’Praktisch en toepasbaar!’’ Het spel zorgde voor veel uitwisseling in de groep. Een laagdrempelige manier om met elkaar in gesprek te gaan.

De Schatkamer van SBCM

Paula Mensink en Noraima Kirindongo van SBCM
Rondom het goede gesprek heeft SBCM door de jaren heen een schat aan informatie, materialen en middelen verzameld. In de schatkamer konden deelnemers alle tools ontdekken en ervaren. Complimentenkaarten, gespreksstarters, de smileyposter, allemaal materialen uit de toolbox ´Aan de praat´ om op verschillende manieren het gesprek te voeren en aan te gaan. Het spel energiegevers en energienemers konden deelnemers zelf uitproberen en ervaren. ‘’Een gemakkelijke manier om met elkaar te bespreken waar iemand tegenaan loopt.’’

Wandelgesprek in de buitenruimte

Andries Breel van Qidos
Bij deze activiteit werden de deelnemers met een uitdagende opdracht op pad gestuurd. In tweetallen, wandelend in de buitenlucht met elkaar in gesprek. Zij deelden om de beurt een gebeurtenis of situatie waardoor hun ontwikkeling in een stroomversnelling kwam. Wat gebeurde er? En wat deed het met je? Wandelen maakt praten makkelijker. Door te bewegen kom je in actie. En de natuur om je heen helpt mee en verdiept het gesprek.

Waarderend kennismaken

Jessica Braunius en Hylke van der Wal van Cedris
Binnen twee seconden weet je vaak al: jou mag ik wel of jou mag ik niet. De eerste ‘hoi’, oogopslag of handdruk lijkt genoeg. Dit is onderdeel van ons reptielenbrein dat primaire instincten zoals overleven en angst reguleert en een belangrijk deel van ons onderbewuste vormt. Tijdens deze workshop werden deelnemers uitgedaagd voorbij te gaan aan dit soort automatismen door in duo’s twee soorten vragen te stellen. De ene stelt enkel open vragen en de ander enkel gesloten vragen. Wat brengt dit teweeg? ‘’Bij het stellen van open vragen ontstond er automatisch een prettig gesprek. Bij het stellen van gesloten vragen bleef het veel afstandelijker.’’ 

De kracht van het goede gesprek

Arjan Bleeker van Qidos
Wat maakt een gesprek goed? Investeer tijd en aandacht in elkaar en er kunnen prachtige dingen gebeuren. Vanuit begrip en vertrouwen ontstaan diepere verbindingen en heldere inzichten. Deelnemers moesten door middel van open vragen het ‘’geheim’’ van Arjan ontdekken. De groep had enkel 5 jokers om een gesloten vraag in te zetten. En dat bleek nog best lastig. We zijn snel geneigd om gesloten vragen te stellen, maar gelukkig helpt het spiekbriefje: hoe, wanneer, wat, waarom, waar, wie, welke, waarvoor. Dit hing in de zaal voor de deelnemers om het geheim te helpen ontraadselen.

Er valt altijd wat te leren

Na de workshops werd het congres afgesloten door Thea, die stilstond bij de opbrengsten van de dag. De conclusie: er valt altijd wat te leren! Hierna gaven de deelnemers elkaar een schouderklopje. Welverdiend voor hun enthousiaste deelname! De activerende ‘blend’ van activiteiten over het voeren van het IOP maakte de 2024 editie van De Professional Centraal inspirerend en stimulerend.

Meer informatie?

Delen op socials